Náročná doba si žádá náročná rozhodnutí. A tak, zatímco se spousta lidí usilovně snaží šetřit, zjišťují, že k tomu, aby si udrželi zdraví duševní i fyzické, potřebují kvalitní kávu. Starbucks je samozřejmě místo, kde mnozí z nás zapomínají na to, kolik vlastně utrácí, když si objednávají další nealkoholický, ale přesto hypercalorický nápoj. V tomto článku se podíváme za oponu, abychom pochopili, proč s radostí sabotujeme naše bankovní účty a přitom s úsměvem na rtech popíjíme latte.
Nejprve je dobré si uvědomit, že láska k dobré kávě není jenom módní trend, ale celá subkultura. Podle jedné studie, která zkoumajala zvyky našich nadrženců, stráví průměrný Američan asi víc než 1500 dolarů ročně za kávu. Představte si, že místo toho byste si mohli pořídit letenku do teplých krajů, nebo si odpočinout v luxusním resortu. Jenže, koho zajímají destinace, když vám šálek kávy v ruce dává pocit, že jste králem světa? Důkaz, že lepší káva, lepší život, nebo aspoň dočasné potěšení.
Udržet si úsměv, i když náš účet za kávu říká něco jiného
Když se řekne „kávové rituály“, většina z nás si vybaví jedinečné ranní chvilky, kdy si užíváme atmosféru na verandě Starbucks, zatímco slunce svítí do našich oblíbených brýlí. Vzpomínáte na chvíli, kdy jste si objednali cappuccino s extra foamem a barista vás požádal o „drobné“, zatímco si snažil vzpomenout na vaše jméno, které jste mu předtím sdělili? Tu chvíli si pamatujete? To je ten okamžik, kdy se stáváte součástí kávové komunity. Ať už jste rádi anonymní, nebo nároční na svůj drink – všichni máme jedno společné: káva je neživotní potřebou.
Zajímavé je, že v posledních letech se káva stává čím dál tím populárnější nejen jako povzbuzující nápoj, ale i jako investiční nástroj. Řeč je o takzvaných „speciality coffees“, které nabízejí nejen unikátní chuťové zážitky, ale i skvělou návratnost investic. Analýzy ukazují na nárůst zájmu o kávu jako o alternativní aktivum. Nehledě na to, že investice do kvalitních kávových zrn může z vašich peněz udělat více než akcie vycházejícího startupu.
Od biokávy k bankovním úsměvům
V současnosti, kdy se většina společnosti snaží o šetrný životní styl, se čím dál víc zvýrazňuje zjednodušený marketingový přístup „bio“. To, co bylo dřív jen trendem veganů a hipsterů, nyní drtí klasické baristy na každém rohu a nabízejí kávu, která je ne pouze organická, ale i fair trade. Zaplatíte za to víc? Samozřejmě. Ale proč si neužít naprosto glorifikovaný pocit, že jste udělali něco pro planetu, zatímco si vychutnáváte svoji šálek na terase s otevřeným koláčem?
A přestože je snaha o šetrnost v množství investovaných peněz a času příjemná, pamatujte si, že nic nepřekoná charm vzácné kávové zkušenosti. Kafe je jako víno, které odhaluje další vrstvy vašeho vnitřního já na základě svého původu. Takže ať už si myslíte, že dáváte peníze za pitomost, nebo se jen snažíte udržet krok s trendy – na konci dne si užíváte svého úhlu pohledu na svět v šálku prémiového espressa.
Každý z nás si zaslouží malou slabost, bez ohledu na to, jak produktivní se každý den snažíme být. A tak příště, když si koupíte svou kávu, vzpomeňte si, kterou operaci vaše bankovní konto zrovna splácí. Ve finále je to všechno o tom, aby celý zážitek byl o chutích, které vás si přichytí a vzpomínkách, které se poté za každou cenu snažíte sledovat. S kávou v ruce, splněnými sny a před vámi je svět.