Nakupování. Aktivita, která se zdá být tak banální, ale zároveň plná emocí, anhů a „proč to vlastně děláme“. Může to být forma terapie pro naše rozbouřené duše, skrytý sportovní výkon kombinovaný s estetickým zážitkem. U koho by se neprobudil pocit radosti, když se mu podaří ukořistit perfektní kousek oblečení nebo gadget? Tentokrát se pokusíme podívat se na nakupování z nevšedního úhlu pohledu, proč nás hromadění věcí tak baví a jak moc jsme blázni, že tomu podléháme.

Představte si situaci, kdy se v obchodě s módním zbožím zastaví čas. Každý pult nabízí krásné oblečení a pozlacené detaily. Ale než se skutečně vzpamatujete, už máte v košíku tři bundy, které s příslibem „možná jednou“ zůstanou viset na ramínku nekonečně dlouho. Nikdo by si nemohl ani pomyslet, že podle jedné studie průměrný Američan během svého života nakoupí více než 30 tun oblečení! Ano, slyšíte správně – třicet tun! Takže ano, není to jen o tom vypadat dobře, je to forma sebevyjádření, ale také zábavný způsob, jak se dostat do zadnice svému bankovnímu účtu.

Od oblečení k zážitkům

Ozvěny našeho poptávkového šílenství se nebojí ani oblasti zážitkových aktivit. Počet lidí, kteří investují do „zážitkového nakupování“, se každým rokem zvyšuje. O tom, jaký je trend v tom, jak nás různá dobrodružství přitahují, možná nemusíme hovořit. Od kurzů vaření až po lety horkovzdušným balónem, hromadíme zážitky stejně jako oblečení. A kdo by nechtěl mít na svých sociálních sítích status „Instagramování“ z těchto adrenalinových úniků? K tomu všemu se do mixu dostává i hromada fotek pro pozdější celebrace a vzpomínky, které v našich myslích vytvářejí iluze o tom, jak intenzivně žijeme.

Ale jak to děláme? Sociální média produkují neustálý tok obsahu, který nám servíruje dokonalé životy z pohledu influencerů, kteří jsou zásadně „trošku“ jiní než my. Je to textilní revoluce, pokud to vezmeme z pohledu našeho neustálého porovnávání, tak i v nakupování zážitků. Za každým kliknutím na „buy now“ se skrývá touha po tom zaměstnat se větším emocionálním naplněním. Mezi majiteli nejrůznějších značek a marketingovými specialisty se kritéria změnila tak, že už nejsou důležité materiální hodnoty, ale právě ty euforické chvíle, které dodají našim životům šťávu.

Kdo určuje hodnotu?

Jak tedy vypadá ten pomyslný souboj mezi kousky clothingu a našimi self-esteem momenty? Pochopitelně, že to, co si z našich „nákupů“ odnášíme, je čistě subjektivní. Společenský trend určuje, co je cool, a co už ne, a v tomhle rychlém srdci městského života se cití věci jako vlnka trendu. Móda se stává jakýmsi manifestem naší identity a víte co? Není na tom nic špatného. Nikdo se nás přece nemusí ptát, proč potřebujeme čtvrtou botu, když místo toho můžeme mít čtyři skvělé zážitky ze svých cest, a vzpomínky na ně, které zůstanou na dýl než jakákoli taška, kterou si koupíme.

A tak je to, zavutí se do koledy hmotného pojetí světa, ve kterém si v každém momentu přehazujeme hodnoty na jedničku nebo nulu. Náhoda je tak lákavá a viditelná. Ale kdo z vás má skutečně nárok na hodnocení? Vzory našich hodnot a lásky k nakupování se prostě mění v závislosti na našich chutích, našich snech a příšerném sklonu mít všechno hned. Takže, ať už je to oblečení nebo zážitky, pojďme být šťastní v tom, co ve svých životech máme – a pokud to přijde v krásných krabicích? O to lépe.

Tvorba webových stránek: Webklient