Chlast, to je slast, ať už v malé útulné hospůdce s kamarády, nebo na luxusní akci, kde se podává champagne s jemným nádechem rautu. Je fascinující, jak se každý doušek může proměnit v nevšední zážitek, přičemž sklenice, ze které pijeme, hraje důležitou roli. Pojďme se podívat na to, jak se poháry a sklenice staly nedílnou součástí našeho společenského života a jaké překvapení se skrývá v jejich historii.

Začátek skleněné revoluce

Když se zamyslíme nad verzí příběhu o chlastu, málokdo si uvědomí, že to, co dnes považujeme za samozřejmost, mělo své počátky dávno před naším dosažením většiny. Sklo, jak ho známe, se začalo vyrábět kolem 2000 př. n. l. a i naše předchůdci byli fascinováni těmito nádhernými, průhlednými objekty. Když si vezmete do ruky moderní skleničku, pamatujte na to, že její předchůdci byli často vyráběni z křišťálu nebo skla z kouřového skla, které dodávalo každému nápoji nádech elegance, i když v něm mohla být klidně třetí vada vína.

Možná vás překvapí, že skleněné nádobí hrálo důležitou roli i v královských dvorech a aristokratických večírcích, kde se chlastalo s naprosto nevšední a bezstarostnou vehemencí. Kdo by například tušil, že první sklenice na víno byla na zakázku vyrobená pro španělského krále Filipa II.? Královské sklo bylo považováno za symbol společenského postavení a rozhodně nebylo levnou záležitostí. S každým douškem tak lidé nezapomínali na to, kdo je kdo, a proč si mohou dovolit to nejlepší.

Chlast a sklo ve 21. století

Dnes, kdy se z večírku do večírku přesouváme s lehkostí a různými drinky na rtech, bychom neměli zapomínat na to, co všechno se skrývá za jednou obyčejnou skleničkou. Kde dříve dominovaly sklenice na víno a whiskey, dnes se oslavují minimalistické sklenice na koktejly, přičemž se na Instagramu objevují jako moderní umělecké výtvory. Naše současná chlastací kultura je postavena na neustálých inovacích, a tak se s každým drinkem mění i jeho vzhled a touha ochutnávat kousky skleněné estetiky.

Ale pozor, v tomhle uspěchaném světě se stává, že si nevědomky investujeme do fantazie s uměleckou hodnotou. Už ste někdy zaplatili víc za sklenici než za samotný drink? Neříkáme, že je to špatně, protože co je to jiného než oslava života. Sklenice, od které piješ, by měla umět popovídat a vyprávět příběhy, které rozesmějí i tu nejvážnější víkendovou slečnu na vaše kliku. Vždyť ani běžné pivo už nenajdete ve staré plechovce, ale v elegantních, designových sklenicích, kterým neodoláš.

Takhle se z chlastu stává umění, které jede na vlně dekomprese v moderním velkoměstě. Alespoň si tak říkáme, když se s přáteli před zrcadlem při přípravě na večer snažíme vymyslet, co si vzít na sebe a čím jiným si naši skleničku ozdobit. Také vtipkujeme o tom, jaké spektrum chutí nás čeká, když překonáváme mesíční stav zaměníne vína a whiskey, ať už bezstarostně, nebo s nádechem elegance a šmrncu, protože chlastování je přece umění, které se nikdy neomrzí.

Tvorba webových stránek: Webklient