Žijeme v době, kdy se peníze, které dříve považovali za nutnost k přežití, stávají mnohem víc než jen prostředkem výměny. Jsou symbolem statusu, mocné zbraně v rukou těch, kteří umí hrát hru zvanou život. Nejšťastnější však nejsou ti s nejvíce bankovkami, ale ti, kteří umí peníze správně utratit a užívat si toho, co život nabízí. A že je dnešní svět plný příležitostí pro ty, kteří nechtějí spoutat svou duši kanceláří a vyplňováním tabulek!
Prachy jako droga
Peníze mají zvláštní sílu. Dokážou z lidí udělat šílené zadlužence, ale stejně tak i nespoutané moře radosti. Je fascinující, kolik lidí se snaží vyhýbat práci a místo toho se vrhá do světa investic, startupů a kryptoměn. Euforická atmosféra kolem daných témat přitahuje pozornost i starší generace, která pamatuje časy, kdy mýtus o zlatých časech byl přetvořen jen do snu. Záhadou však zůstává, proč se tolik mladých snaží na chvíli zapomenout na realitu a věnovat se třeba kryptoměnám, když většina z nich má na kontě spíš dluhy než bitcoin.
Na druhou stranu, investice do zážitků se ukazuje jako kouzelné zaklínadlo. Je to takový zvláštní paradox: čím víc lidí utrácí za “luxusní” dovolené a extravagantní kousky oblečení, tím více se stávají závislými na tom, co nazývají “life experience”. Ať už je to skákání z letadla nebo degustace vína v srdci Francie, zdá se, že peníze mají mnohem větší hodnotu, když se promění ve vzpomínky než v hromadu papírů na bankovním účtu.
Nová městská elita
Kdo by si pomyslel, že v dnešním světě budeme mluvit o “yuppie” vzoru a zároveň se ohánět termínem “carpe diem”? Je to, jako kdyby se dva neslučitelné světy spojily do jednoho. Mladí muži a ženy v oblecích s odhodláním žít naplno, přičemž jejich zlaté hodinky se skvěle doplňují s trendy streetwearovými kousky. Tak vzniká nová urbanistická elita, která ví, jak ochutnat mnohem víc než jen zadní stranu šipky z bankomatu.
Dnes už nestačí jen tvrdě pracovat. Je třeba ukázat, jak správně balancovat mezi náročným pracovním životem a uvolněným životním stylem. Zajímavé je, že podle studie sdružení mladých podnikatelů má až 89 % dnešních mladých lidí pocit, že peníze a čas strávený životem je třeba vyvažovat. Pokud se na to podíváme z jiného úhlu, tak právě tato generace, která se nebojí tyto hodnoty kombinovat, se stává vzorem úspěchu pro ostatní.
Kreativita jako klíč k úspěchu
Největší překvapení, které přináší současnost, je fakt, že kreativita v kreativním průmyslu doslova hýbe ekonomikou. Vzhledem k tomu, že průměrná mzda v některých oblastech přesahuje i ty nejluxusnější zaměstnání, zdá se, že lidé začínají chápat, že cesta ke štěstí vede skrze vlastní tvorbu. Ať už jde o freelancery, kteří si užívají svobodu práce na dálku, nebo umělce, kteří se snaží prorazit, příběh úspěchu tak stále častěji píší kreativní jedinci.
Tito noví “rockstars” jsme my, moderní městští vlci, kteří umějí lépe než dříve organizovat svůj čas a ověřovat si, co je pro nás důležité. Užívat si znamená, že bychom měli makat v oblastech, kde máme talent, a nenechat se vystresovat bledými tvářemi, které se snaží porovnávat stavy na bankovním účtu. Kreativita, práce v oblastech, které nás baví, a peníze, jež přicházejí jako vedlejší produkt této vášně, to jsou pravé hodnoty, které by měly být vyšší na našem žebříčku priorit.