V našem hektickém životním stylu, kde se střetávají yuppies, boomers a ti, kteří berou život se vší mírou lehkomyslnosti, se pití nápojů stalo nejen součástí tvrzení „Carpe diem“, ale i určité umělecké formy. Ať už se jedná o příležitostné setkání s přáteli, nebo o oslavování maličkostí, alkohol hraje klíčovou roli ve vytváření nezapomenutelných zážitků. Přejděme se podívat na magii, která se skrývá za naším oblíbeným nápojem, a na to, jak se pití stalo trendem, který spojuje generace.

Pohled do historie: Kde všechno začalo

Přestože si mnozí z nás rádi vychutnávají svůj oblíbený drink, málokdo ví, že alkohol má dlouhou a fascinující historii, která sahá až do dávných civilizací. Například u starých Sumerů byl chléb považován za „matku všech potravin“, zatímco pivo z hrubého sladu a vody bylo považováno za dar bohů. A teď si představte, že dnešní mileniálové by s oblibou stáli před, ehm, Božím branami v lokálním minipivovaru, hledali řemeslné pivo a diskutovali o jeho nuancích chuti. Ironie, že? Fascinující však je, že lidé vypijí každoročně více než 187 miliard litrů piva – to by sice stačilo na to, aby všechna Nová republika slušně zaplavila, ale v pivu je prostě kousek magie.

Není tajemstvím, že víno hraje mezi alkoholickými nápoji královskou roli. V jiných časech a érách byl dokonce považován za nápoj boháčů a aristokratů. Možná vás překvapí, že ve starém Římě kvůli kvalitě vína byli lidé od hodnoty shledávání s „oslavy“ až po „těsné oběti“ donuceni třídit vinnou révu dle barvy, vůbec předtím, než si vychutnali to, co si představovali jako součást chuti spokojenosti. Avšak například ve středověku v Anglii se víno vyrábělo z levného jablečného moštu a prodávalo se jako „nové víno“ – a to naznačuje, že to bylo víc o marketingu, než o kvalitě.

Současnost a pití s stylem

Když se řekne „pití s stylem“, hned se nám vybaví hipsterské bary s úchvatnými koktejly, kde barman víc než jen hraje na kytaru a míchá drinky. Dnes je vytvoření jednodeckého zážitku otázkou umění, a to nejen v jeho receptu, ale i ve stylu podávání. Hledání nových chutí a ingrediencí, nebo alespoň snaha o to, aby náš drink vypadal jako reklamní katalog, je v našich dnešních rukou. Kdekoli se podíváte, vidíte mladé muže a ženy, kteří experimentují s trendy a objevují něco úplně mimo to „běžné“. Zatímco ještě včera bylo ve hře jen pivo a víno, nyní vidíme, jak lidé sahají po neobvyklých kombinacích, které obohacují momenty setkání.

Ale pozor, neříkám, že bychom se měli vzdát klasických hodnot. Třeba bourbon, který je stále oblíbenější u hipsterů a buměrů, má svou osobnost a příběh, který může zaujmout nejednoho z nás. Existují dokonce smíšené nápoje skládající se z bourbonu a exkluzivních bylinných esencí, které vám umožňují překonat tu samou trajektorii, kterou kdysi prožili naši předkové. Mnozí z nás nyní raději vyrazí do barů, kde je nabídka stejná jako v oné malebné hospůdce, kde se vždy scházeli místní pijanští matadoři.

Alkohol se stal v mnoha ohledech víc než jen nápojem, je to umění, tradice, součást našeho každodenního žití. A jak se nám mění životní styl, mění se i přístup k tomu, co a jak pijeme. Stále častěji vidíme, jak barista bajné směsi nadšenců vášnivě diskutují o tom, jaký vliv může mít například kvasnice na výslednou chuť, když si při tom s úsměvem popíjejí nepřetržitě další speciální sítí. A s ohledem na poznání, že chlast byl a vždy bude součástí lidského vyžití, může zůstat jen jedno – užívejme si ho!

Tvorba webových stránek: Webklient