Žijeme v době, kdy je braní si života vážně považováno za pravého zabijáka zábavy. Zatímco se mladší generace honí za trendem „carpe diem“, starší profíci, kteří si pamatují divoké večírky za éry VHS, se snaží odolávat pokušení o desáté večer. A tak se v ulicích měst potkávají yuppies s boomery, zatímco na pozadí hraje repríza muzikálů a z rádií se line nářek o lásce, která byla jako kýčovitý film. Otázka zní – je to opravdu fest, nebo spíš fiasko?
Zavřete oči a představte si scénu: festival plný hvězd, ve vzduchu nasládlá vůně kulek a točeného piva. Když ale otevřete oči, desítky dalších festivalových fanatiků se vytlačí na bar, kde se ceny za drinky šplhají k výšinám nejnovějšího Porshe. Takže, co nás vlastně na těchto akcích přitahuje? Ano, správně, ten pocit, že na nás svět zírá, jak si užíváme života naplno… pokud máme dost peněz, abychom si to mohli dovolit.
Tak trochu jiný „festivalový“ hospodský kvíz
Pohodlně se usaďte, budete potřebovat skleničku s něčím osvěžujícím. Víte, že podle posledních statistik lidé v nejrušnějších městech na světě minou ročně v průměru dvanáct tisíc korun na pořádání různých festivalů a koncertů? To je asi tolik, co stojí školní výlet do Polska s prvňáčky. A přitom, jak ukazuje historie, festivaly vznikly jako výjimečné akce, které měly lidem přinést radost. Dneska je to ve skutečnosti spíš oslava nesmyslného utrácení a pravděpodobně také dobrého způsobu, jak se udusit vlastním nadšením.
Zajímavé na tom je, že zatímco se mladí lidé snaží vybudovat své značky a kariéry, generace jejich rodičů mívá tendenci idealizovat minulost. „Jaké to bylo, když jsme my byli mladí, kdy si lidé užívali opravdové koncerty a ne tyhle amatérské pokusy o život?“ Tento paradox vytváří vzrušující napětí, které můžete pocítit už jen ve vyprávěních u piva. Starší generace vzpomíná na dobu, kdy se s písní „We Are the Champions“ končilo v hospodě, a ta mladší skupina už raději vymýšlí, jak rozjet vlastní hit, aby viděla své jméno v titulkách.
Jak funguje systém „zaplať si sám“
Ale co když je to všechno jen trik? Trik, který má jediný cíl – vtáhnout vás do smyčky zábavy, zatímco s vámi ostatní vesele srážejí ceny jako v akčním snímku plném scenáristických zvratů. Myslete na to: najdeme se na festivalu, koupíme si pivo, ale nakonec pořádáme hospodský kvíz, abychom zaplatili za to pivo, což nás nutí utratit víc peněz na víno, abychom točili neustále v kruhu.
A tak se ocitáme v ideálním bludném kruhu: utrácíme peníze, abychom se bavili, a přitom přemýšlíme, jak přestávají plnit naše očekávání. Měli bychom asi zahodit veškeré předsudky a vrhnout se do náruče surrealistického světa, kde zaplatíme za zážitek, který pamětem v šuplíku zůstane maximálně týden. Je to epická jízda, která se nikdy nevrátí, a v tom je ta sranda.
Division social media influencer a jeho lidstvo vyrazí jako draci z davu, a přitom veškerá ta rozjásaná omáčka se zdá být stejně prázdná jako jejich srdce, když vycházejí z haly a mají pocit, že jim zbyl v bance jen cent. Ale tak to chodí. Tak si užijme festival s tím, že zaplatíme veškeré nesmysly, protože nakonec nás to spojuje v té nejkrásnější formě – v trapných vzpomínkách, které objímají naše duše jako staré, roztrhané tričko z dob mládí.