V dnešní době, kdy je každá jablečná šťáva nahrávána, zpracovávána a vystavována na Instagramu, je těžké najít prostor pro normální diskurzy. Různé trendy v oblasti životního stylu se mění častěji než počasí na českých horách a my, yuppies a boomers, se snažíme zorientovat v džungli hashtagů a prezentačních filtrů. Tak jak se vlastně definují naše životy na ploše chytrých telefonů, nežijeme spíše v jakémsi divadelním představení, které nikdo pořádně nevidí?
Všichni jsme reklamní postavičky
Mysleli jste si, že vaše dosavadní kariéra je zázračná? Zapomeňte na to! Podle nedávného výzkumu až 85 % influencerů si výrobky, které propagují, ve skutečnosti nikdy nekoupilo. To je jako si objednávat pizzu z fotky, kterou vám poslal kámoš, a pak dojít k tomu, že se na stole objeví studený karbanátek s pétérem, místo kýžené křupavé krusty. Co to pro nás vlastně znamená? Že se naše životy mění na velkou show s rodinným rozpočtem, které vládnou trendy namísto skutečného prožitku. Jakmile odložíme telefon, zjistíme, že mnohdy nemáme co říct, protože jsme místo konverzace mluvili do obrazovky.
Když se zamyslíme nad tím, co si o nás ostatní myslí, máme pocit, že jsme něco víc než lidé s bezchybnými selfie a filtrem, který by potlačil i ten nejhorší večírek. Pod tlakem obrazovky, která září jako neonové nápisy nad barem, se snažíme překonat očekávání ostatních. Ale co když je vše jen dalším produktem na regále supermarketu emocí? Někdy se cítíme jako figurky ve hře, která určuje, kdo bude mít nejvíc „like“ů a který fashion hat už nebude „in“ za 24 hodin.
Saturn kolem Instagramu
Přiznejme si to: naše životy se staly kolotočem, který víří ve videích, kde se hudba přehrává rychleji než náš osobní rozvoj. Věděli jste, že průměrný uživatel stráví na sociálních sítích až 2,5 hodiny denně? To je skoro tolik, co můžeme strávit na tanec, učení nového receptu, nebo jiných aktivních činnostích. Kde skončilo to staré dobré „uzavři počítač a jdi ven“ období? Místo toho se obklopujeme filtry, které skryjí naše nedokonalosti a iluze, které se stávají naší realitou.
Je to nesmírný paradox. Dáváme si na profilech naprosto dokonalé životy, ale ve skutečnosti si často jen blázníme o týdeních poznámkách v tabletu. Jak by řekl nějaký filozof, i když žijeme v digitálním světě, neměli bychom zapomínat na ten analogový – a tím nemyslím pokusy o návrat k retro brýlím, ale na schopnost vychutnávat si obyčejné momenty. Vzpomínáte ještě na sdílení lidského smíchu, místo emotikonů? Je čas na to, abychom se zamysleli nad tím, co bude následovat, až zhasnou neonové nápisy a naše selfíčka skončí v zapomnění.
Takže, kdo vlastně rozhoduje o tom, co je „cool“? Podle statistik dokonce i kočky mají více sledujících než mnozí influenceri. Zajímavé je, že kočky nevědí, co je „tlak“ na Instagram. Možná bychom se měli inspirovat a vzít si od nich příklad. Život není jen o tom, jak si ho prodáváme na sociálních sítích, ale o tom, jak si ho prožíváme v reálném světě, na parketě, s kamarády nebo třeba na hodně pitém pivu u grilu.