Káva. Nápoj, který nám dodává energii, když se nám v noci nechce spát, a který nás budí, i když jsme dospělí a tvrdě pracujeme na svých snech. Ale co když vám řeknu, že káva už dávno není jenom nápoj? Pro mnohé z nás se stává výjimečným rituálem, zážitkem a často i cestou k debilním politickým diskuzím. A co teprve brunch v trendy kavárně – to je prostě nesmrtelná klasika, kterou vyžaduje naše srdce, i když si to nikdo nepřizná.
Odkud káva vlastně pochází?
Víte, že kávovníky jsou z daleké Etiopie, kde je pálili na ohni a jídlo z nich dělali? Fascinující, ne? Ondra, náš vrstevník a milovník kávy, byl kdysi skeptický k tomu, proč by měl platit tolik za kávu, která není instantní. Ale pak objevil kouzlo arabského světa a naučil se, že i obyčejná zrnka mohou nesmírně obohatit jeho život – a jeho Instagram. Odkud si ale myslíte, že se vzalo to kávové kouzlo, které teď pijeme z hipsterských hrnků? Představte si, že po našem malém výletu se noříte do tmavé espresso barvy, kde je každý doušek jako malý výlet do jiného kouta světa a historie.
Nejen o kávě, ale hlavně o tom, s kým ji piješ, to celé je. Mít síť kamarádů s podobnou vášní znamená mít přístup ke spoustě různých receptů a technik. Je zajímavé pozorovat, jak se z hovoru o zrnkové kávě stává debata o výcviku psů, vztazích a podnikání. Konverzace při šálku kávy se totiž mění na koktejl názorů, ideály a filozofická zamyšlení, což je přesně to, co v kavárnách mezi trendy mladíky milujeme.
Kávová revoluce aneb co přichází
Gastronomie a politika – to je pocit, který se v kavárnách v poslední době znovu vynořuje. S každým novým objevem se snažíme více a více, abychom porozuměli komplexnosti našich oblíbených nápojů. Není náhodou, že s každým novým kávovým trendem přichází i nová vlna kritiky vůči politice a společnosti. Když se dostanete do klubu stálých hostů, brzy si uvědomíte, že vedle dýňového chai latte vzniká prostor pro víc než jen malá zakyslá znaménka na kávě. Věřte, že je tu zapotřebí i více než jen dva pomlčky a tři tečky.
V současnosti se objevují neustálé inovace v přípravě i servírování kávy, a dokonce i způsoby jejího marketingu. Například kolumbijští farmáři se odvážili vybočit z normy a začali prodávat své kávové lupínky ve stylu středověkých vikingů. Wow! S tím absurdním marketingem mají možnost s námi pohonné jednotky udělat všechno. V našich kavárnách se píše historie, kterou milovníci kávy zapíší do svých životopisů s úctou a hrdostí.
To vše nás nutí zamyslet se, co pro nás káva vlastně znamená. Není to jen nápoj. Je to prostředek pro sdílení našich myšlenek a snů, prožívání přátelství a vytváření nezapomenutelných vzpomínek. Ať už jste generace yuppies, nebo nadšení boomers, je krásné vědět, že se na šálku kávy shodneme být pořád víc než jen konzumenti. Káva není jen kávou, je to umění, které je překonává a nabývá na síle v srdci každého, kdo se odváží ochutnat. Tak si dejte kávu, usmějte se a užijte si ten moment, než vyrazíte do bouře života.