Dnešní svět je plný zázraků, ale zároveň i absurdních paradoxů. Káva, koníček mnoha milovníků, se proměnila v předmět hysterie moderní doby a Instagramovými trendy vyvstala jako produkt uměleckého snažení. Její příprava, kdysi jednoduchý rituál, nyní zahrnuje více náčiní, než byste našli v kuchyni jakéhokoli Michelin šéfkuchaře. Není divu, že se všichni zamilovali do „latte artu“ a „vintage“ kávovarů, které jsou spíše na ozdobu než pro samotný čajový obřad.

Kávové profily a influencer baletky

Přesně tak, nenechte se zmást. Dnes už nestačí jen umět uvařit dobrou kávu, je důležité mít aspoň jednoho známého Instagramového influencera ve svém blízkém okolí. Zvlášť pokud se chystáte na coffee showdown mezi kamarády. Kdo by chtěl vyjít se studeným presso a plechovkou od energetického nápoje mezi fanoušky latte a flat white? Vyberete si tedy strategicky – člověka, který umí zachytit celou atmosféru kávové zoufalosti a vystavit ji s pečlivě nastaveným filtrem na Instagram. Kdo se stane vaší kávou na sociálních sítích, ten pro vás pravděpodobně udělá víc, než snadno rozluštitelný recept na cappuccino.

Nikdo to neví lépe než majitelé malých kaváren. Ve městech po celém světě se skupiny yuppies snaží vytvořit perfektní zachycení okamžiku. Záznam o tom, jak sdílíte okamžik s latte, je prostě nutností. A ne, není to jen tak nějaký šálek – to je mocné znamení, že vaše důležitost v městské společnosti stoupá. Nová kultura kávového pokrytectví je definována sofistikovaností nejen nápoje, ale i jeho vizuální prezentace.

Chcete pít, nebo se fotit?

Přiznejme si to, kolikrát se vám stalo, že jste zapomněli, že káva je v první řadě o chuti? To už dneska nehraje roli, když můžete mít „Kávu s duší“. Proč jít do kavárny, když můžete s tou fotkou získat tolik „lajků“, že se dostanete až na hranice virálního úspěchu. Kde se tedy vlastně ztrácí čas? Vlastně to děláme všichni. Učíme se žít v digitalizované sociální bublině, kde je důležitější vypadat cool než se skutečně radovat z chutě dokonale připraveného mokka.

Káva se dostala do područí marketingu, a kdo by to byl řekl? Přitom se její síla od pradávna používala k podporování kreativity a produktivity. Ale co se stalo s těmi chvílemi, kdy jste mohli posedět v útulné kavárně, líčit si vzpomínky na zajímavé konverzace? Dnes už s největší pravděpodobností ani nevnímáte chuť, když se místo toho soustředíte na hashtagy… #PohodovýVíkend a #SuprovýKafe.

Ale nezapomeňte, že káva je stále kávou, i když je zmuchlaná mezi prsty na mobilním telefonu. Ačkoli přetváření jejího obrazu na sociálních médiích zasahuje do původního smyslu, rozhodně nezapomínejte si občas dopřát ten klasický šálek bez jakéhokoli filtru. Který byl vlastně důvod, proč jste se do kávového světa ponořili. Tak se nenechte stáhnout do virtuálního bludiště a vezměte si svou kávu tak, jak ji milujete, bez zbytečné slávy a honby za „lajky“.

Tvorba webových stránek: Webklient