Káva – nápoj, který nás ráno probouzí a večer uklidňuje, se poslední dobou proměňuje v něco víc než jen tekutý stimulant. Dneska už se nejedná výhradně o to, jaký je váš oblíbený druh zrn nebo způsob přípravy. Rádoby baristé, Instagramové influencery a šílené metody přípravy kávy nám ukazují, že káva je také uměleckým kusem. Na pozadí toho všeho se skrývá kultura, která je prostoupená tradicemi, inovacemi a, nebudeme si nic nalhávat, především touhou vyniknout v tom, co považujeme za ‚dobré‘.
Od drip coffee po nitro cold brew
Než se dostaneme k těm horkým novinkám, pojďme se zamyslet nad tím, co nás vlastně na kávě fascinuje. Víte, že první kávový nápoj se ve 14. století popíjel v Etiopii? Pomalu, ale jistě se káva šířila do Arábie, a odtud pak do celého světa. Dnes už se káva pije na každém rohu, ale to, co se v posledních letech děje s touto tekutinou, je tak trochu revoluce. Začalo to hipsterskými kavárnami, kde se kávy vaří tak, aby doslova tančily na jazyku, a kávové zrnko se stalo novým symbolickým statusem. V praxi to znamená, že si nejen objednáváte latte, ale také diskusi o původu zrn, o způsobu jejich pražení a o intenzitě chuti, na kterou bude třeba zapomenout, abyste se už mohli užít patnáctičlenné fronty na espresso.
Podstatu současného kávového šílenství nicméně vystihuje jeden nečekaný fakt: během výroby nitro cold brew je káva ochlazována pod tlakem a nasává se do ní dusík, což ji dává krémovou texturu a jemný perlivý nádech. Říct jim to ale v kavárně, zejména když si taháš desátý šálek do městského parku, to už chce nějaký ten grif, protože většina lidí vůbec netuší, o čem mluvíš. O tom, jak důležité je pozření každý doušek s patřičnou důstojností, nemluvě.
Káva jako součást identifikace
Káva se stala nástrojem, jak si nastavit svou osobní značku. Zatímco dříve oblíbené fastfoodové řetězce stály spíše na pytlíku mletého víc než na kultuře, dnes se setkáváte s lidmi, kteří vám bez zaváhání vysvětlí, proč je jejich moka konvička tou pravou a proč jim latte art připomíná Picasso na talíři. Město se změnilo v neustálou soutěž, kde kávy dávají „jméno“ lidem, kteří je pijí. Ti, co nechtějí splývat s davem vyzývavě objednávají ‚flat white‘ místo pouhého cappuccina a hrdě papírují na Instagram kávovky ve stylu #latteart. Pro ně je už samotný šálek káva takovým uměleckým dílem, na které nelze zapomenout.
Není divu, že se stále větší důraz klade i na aspekty trvalé udržitelnosti a ethical sourcing, kdy se lidé stávají v podstatě aktivisty za kávu a nesouhlasí s ničím, co má na svědomí neetické pěstování. Zatímco předtím bylo běžné pít kávu bez zapojení do jejího příběhu, teď je to jinak. Jak říkají znalci: „Jsme to, co pijeme.“ To, co prostě děláte, není jen o chuti, ale i o tom, jaký příběh a etiku vyprávíte každým douškem, který ochutnáváte.
Takže, ať už jste yuppie v šatech nebo boomer, který si nechává kávu přinést do oblíbené elektrárny, zapamatujte si jedno. Káva už dávno není jen povzbuzující tekutinou jako v devadesátkách, ale stává se tématem na posedávání s kamarády, vášnivých debat a zážitkových večerů. Z nás všech kávou přímo dýcháme, ač už to dáváme najevo černým šálkem nebo vpravdě uměleckým cappuccinem. V tomhle světě, kde se káva stává stylem života, nemáme na výběr – buďte součástí této crazy kultury nebo zůstaňte se všemi těmi staromódními hrníčky zpátky doma!