Představte si, že sedíte s partou kámošů v místní hospodě, nachmelení, s pivem v ruce a na stole se to hromadí – klobásy, zelí, bramboráky a další delikatesy, které by mohly zatopit i největší gurmány. Tohle je každodenní realita české kuchyně. Ale co kdybych vám řekl, že česká gastronomická tradice prošla v posledních letech revolucí, kterou by nikdo v těchto pivu zasažených snech nečekal? Dneska si ukážeme, jak se naše „obyčejné“ jídlo mění na trendy události a ozdobu Instagramu.
Nadšení pro fermentaci a klobásy jako dizajnové produkty
Možná to zní jako sci-fi, ale fermentace, což je starobylý způsob konzervace jídla, se vrací na scénu jako módní záležitost. Nejedna hospoda se dneska chlubí vlastními recepty na nakládané okurky a kvašené zelí, které se prodávají pomalu jako umění ve výloze galerií. A koho by napadlo, že klobásy, tradiční stálice českého stolu, začnou mít svojí designovou linii? Hezky zabalené, s chytlavými názvy, nazdobeny jako nějaká pečlivě vybraná móda na Fashion Weeku. Už se prodávají v supermarketech s etikety, které by překvapily i ty největší foodie blázny. Kdo říká, že klobásy nemůžou vypadat jako umění?
Když už jsme u trendů, vezměme v potaz neuvěřitelný vzestup veganských a bezmasých alternativ k našim oblíbeným chutím. O víkendech si s přáteli nouzově grilujete a zjistíte, že vegetariánská klobása je sice vzácnější, ale může zaskvěle ochutnat stejně tak jako její masový bratříček. Místo klasického vepřového teď zkoušíte výrobky z čočky nebo soja, které se přetvářejí na pochoutky, které dokonce vyhodí petardy do vzduchu na Instagramu, zatímco vedle vás kamarád odhaduje, jestli to bylo maso nebo umění.
Jak se z rychlého jídla stala „high cuisine“
Vzpomeňte si na doby, kdy fast food byl synonymem pro jídlo, které jste shrábli do ruky na útěše po opilecké noci. Dneska se na ně díváme jako na gastronomické dílo. Street food se stal královskou jurisdikcí, v níž se schází tradice s moderními technikami vaření. Dlouhé fronty na food trucky s nabídkou jako je „trhané hovězí s domácí omáčkou“ nebo „bramborové tortilly s lokálními bylinkami“ už nejsou výjimečné. Lidi dokonale vyzbrojení Snapchatem a TikTokem proudí na místa, kde vaří šéfkuchaři, přetvářící klasiku svým inovativním stylem. Vzniká tak nový standard – umění na talíři?
Zajímavým faktem, který byste asi nenašli v žádné příručce, je, že víno, které nám často dokáže zkazit den, se začalo vyrábět v Čechách už ve středověku, kdy si lidé v klášterech osvojili různé odrůdy. Dneska je produkce vína víc než úspěšná a snad každý recenzent potvrdí, že český ryzlink dokáže klidně konkurovat těm nejvyhlášenějším vinařstvím v Evropě. Ale s mým básnickým duchem vám nebudu nutit víno, co by vás nalákalo do botanické zahrady.
Naši gastro-kouzelníci se nebojí experimentovat; zkouší nová jídla s exotickými kořením, a tím, jak se mění, jsme svědky kulinářské kreativity jako nikdy předtím. Tak si nautilites a teple se usídlíme v měsíčně se měnících gastronomických trendech, abychom zjistili, co nového nás překvapí. Co dál této kreativní revoluci přinese? No, to ví jen čas nebo další pidimida, co se bude toulat po ulicích a hledat vlastní identitu v kulinárním světě.