Představte si, že večírek bez vybraného alkoholu je jako jídlo bez koření – nudné a bez chuti. Mladá generace, ať už se cítí jako yuppies, nebo spíše carpe diem, se poslední dobou vrhá do víru extravagantní nápojové kultury, kde se z piva stává téměř umělecké dílo. Připravený drink si žádá pozornost stejně jako Instagramová fotka z poslední dovolené. Jakýsi drink catering se odvíjí od nápaditosti a drzosti. Pojďme nahlédnout do světa, kde se každý lok mění v zážitek, a kde pivo neznamená jen „to hnědé, co pijou dědci na hřišti“.
Pivo s prsty umění
Zajímavý fakt, který vás možná překvapí, je ten, že se odhaduje, že více než polovina českého piva putuje na zahraniční trhy. Ano, slyšíte dobře! Ti, kdo znají hodnotu poctivého českého ležáku, začali hromadně exportovat naše poklady do zemí, kde si lidé často myslí, že pivo je jen „to na osvěžení“. Vytvoření umění okolo piva, od designových láhví po umělecké nálepky, se stalo trendem, jakýmkoliv jiným pivem vytlačit Evropu do pozadí. V Česku si však udržujeme tradici – dobré pivo si žádá dobrého drinkera, a tedy i dobrou chuť.
V nové generaci pivních nadšenců a kultivátorů se nad průměrností neustále pohrdá – sklenice se nikdy nepotká s „obyčejným“. Vybral si tu svou varnu, svůj půllitr a snaží se ostatní přesvědčit, že jeho pivo je to pravé. Nebo snad odtrhnout od levného plzeňáku a zainvestovat do skvostu, který má na sobě více lebek než osvědčené značky. Co nás dostává zpátky ke stolu, je především atmosféra, kterou kolem sebe vytváříme. Pít to, co máme rádi, a jak máme rádi, je pořádná jízda.
Od bečky k lounge
Když se ale posuneme k večírkovým událostem a virálním trendům, je jasné, že se nevylévá na zem. Tatínkové pijí z plechovek, zatímco mladí soupeři smíšují drinky, které vypadají, jako by je navrhnul Picasso. Kdo by to byl řekl, že starý dobrý ležák může být podáván s ananasem, chilli a nakládanými okurkami? Zní to bláznivě, ale v podstatě se začíná mluvit o něčem daleko víc než jen o nápoji – je to o zážitcích, pamětích a sdílení momentů. Návštěva oficiálních pivovarů se stává vesmírným zážitkem, kde se souběžně mísí umění vaření s kreativitou drinku. Ráno se pije káva, odpoledne se přesouváme k pivňáku, protože flašky jsou novými vínovými skvosty.
A kdo se tolik zabývá tím, co pije? Humorné je, že činovníci nápojových festivalů už dávno chápou, že pivo se musí prodávat jako „lifestylový produkt“. Mladým mužům se nahrávají videa, jak okukují ochutnávku piva přeplněných stánků, což přivedlo k „selfie-pivu“, kdy si nesmí zapomenout vyfotit se se svým oblíbeným fleek drinkem. Na této frontě máme nový neuplácený kult. V sobotu večer už nejde o to, jestli jsi třicátník nebo čtyřicátník – zásadní je pivo v ruce a dobrá nálada!
Ale jedno varování, kámoši. Považujte se také za umělce, nikoli jen pijanem. Vznikající pivní kult přichází s obrovskou odpovědností. Všichni víme, že pivo chutná lépe, když ho pije nějaký cool týpek na street art párty, než když ho rypneš s babičkou v obýváku. Pokud nedáte pozor, můžete klidně skončit s plastovým kelímkem a osmi „pivními zážitky“, které vás okradou o vaši důstojnost. Vlastně, kde je dneska sexy pohled na prázdný stůl bez zbytků?