Kdysi byla pizza pouze jídlem pro zahnání hladu. Později se však transformovala na gastronomickou ikonu, která poutá pozornost milionů. Dnešní trendy jasně ukazují, že obyčejná placka s rajčatovým základem a sýrem už není jen jídlem, ale celou kulturou, která se šíří jako požár v suchém lese. Jak se to stalo? Jak se z ní stal must-have pro všechny trendy městské harcovníky?
Zajímavým faktem je, že pizza, jakou známe dnes, se poprvé objevila v Neapoli, a to už někdy v 18. století. Můžeš si říkat, že je to pouze jídlo, ale právě tato placka byla důmyslně navržena pro snadné konzumování na ulicích, což otevřelo dveře gastronomickému šílenství, kterému se dnes říká „pizze-licious!“ V současnosti se ptáme, jaká kouzla se s tímto pokrmem udála? Mně přijde, že pizza dostává makeover jako celebrity na červeném koberci, a určitě by neměla zůstat pozadu v boji o srdce a žaludky yuppies i boomerů.
Pizza s příchutí statusu
Samotné slůvko „pizza“ už nestačí. Nyní je prakticky nutné přidat před jméno osvětlující adjektivum, ať už je to “květinová”, “trufařská” nebo “bio-vegan”, což elegánům zajišťuje pocit, že konzumují něco, co má minimálně tři hvězdičky od Michelin. Tento gastronomický průvodce nás však provádí světem, kde se klasická italská chuť mísí s rázovitými přísadami, které na první pohled vůbec nesouvisí. Třeba taková lahodná kombinace jahod a balzamikového octa, co to jako je? No, pro některé prostě pecka. A tak se pizza stává více než jen jídlem, je to životní styl, status a jakýsi symbol svobodného rozhodování.
Díky sociálním médiím se pizza stala ikonou, která nemá konkurenci. Kdo by nechtěl postnout fotku pizzy s přísadami jako jsou avokádo a bezlepkový základ na Instagram? Věřte, za pár kliků na “likes” se pomalu dostáváme k tomu, že si lidé objednávají pizzu nejen kvůli chuti, ale hlavně proto, aby si zvýšili počet followerů. Přemýšlím, jestli se pizza dostala na špatnou nebo dobrou stranu Instagramu. Jak říká klasik: “Pizzou ke slávě”.
Nová éra pizzerií
Vzhledem k tomu, jak moc je pizza v dnešní době žádané zboží, otevření nové pizzerie je jako zahájení nového trendového obchodu. Ať už se jedná o mobilní pizzerii z retro auta nebo o elegantní restauraci s interiérem jako z magazínu, očekávání od zákazníků jsou astronomická. Příběhy z kuchyní se točí okolo lokálních a originálních přísad, a majitelé pizzerií se snaží o co největší variabilitu. „Nekupuj si obyčejnou pizzu, copak jsi z jiné dekády? Dejte si pizzu s pravým italským masem a sýrem z farmy, jaký si v Americe nikdy nedáš,“ snaží se nás přesvědčit.
Tak se pizza dostává na úplně nové alfa-mimozemské úrovně. Je to jako stolní jídlo pro hipstery i úspěšné manažery, co se snaží za každou cenu zapadnout. Nikdy by si však nikdo nepomyslel, že se placka s rajčatami stane symbolem boje o gastronomické supremacy v city. Co víc si od života přát, než si dopřát ten fenomenální kousek italského kouzla s ananasem, když zrovna dostáváš hromadu lajků na sociálních sítích.
Je také fascinující vidět, jak se pizza posunula z jednoduchého jídla do elitního gastronomického zážitku, kde si ji klidně necháš naservírovat s cizokrajným vínem, které má víc chuťových nuancí než tvá poslední známost. Chalani, vyzkoušejte pizzu s chutí světa, rozprouděte debatu o přísadách a užijte si přítomnost při každém soustu, protože, jak říkáme my, carpe diem, ale pizza je jen jedna!