Představte si, že sedíte v trendy baru s minimalistickým designem, kde se moderní umění mísí s aromatickým nádechem craftového piva. Je to místo, kde se scházejí yuppies s fluffy účesy a cool taškami, aby si užili život naplno. Ale co to vlastně znamená „užívat si“? V naší době je to nejen o kvalitě pití, ale o tom, co to o vás říká. Tomuhle se říká „liquid status“ a chci vás vzít na malou jízdu po světě, kde nefiltrované pivo přetváří identitu a zrcadlí aspirace moderní společnosti.

Zde je zajímavý fakt: víte, že pivo vzniklo přibližně před 7 000 lety a ukvapeně se rozvíjelo ze starobylého chlastu v Mezopotámii? Nefiltrované pivo, které dnes sipáme s takovým noblesním dotekem, bylo spíš náhodným vedlejším produktem zalévání žízní než sofistikovanou záležitostí. Dneska byste ale na nějakém minimalistickém bistru jen těžko narazili na nějaký ten prchavý mok. Každé pivo, co má víc než 5% alkoholu a jehož etiketa má alespoň tři jména na výrobce, se hrdě stylizuje jako „cool nabídkový kousek“ pro znalce.

Když pivo mluví, status se zvedá

Pivo jako symbol statusu? Zní to jako nadsázka, ale zkuste se podívat kolem sebe. Kdo pije klasické ležáky, ať už jde o brand z pivovaru v Brazílii nebo kliku čepu v lokálním podniku, na toho lidé automaticky pohlížejí jako na někoho, kdo se nedokáže přizpůsobit. Nefiltrované pivo nese nejen chuťová dobrodružství, ale také atmosféru, kterou městský olivový chlapec dokáže ocenit. Je to pití pro ty, kteří vědí, že ostrost na paletě řeší lépe než trápení s obyčejnými pivy ve velkých lahvích.

Ale není to jenom o pocitech. Spousta lidí se v průběhu let naučila vychutnávat každé sousto, podobně jako si vychutnávají každý doušek piva. Souvisí to s trendy v gastronomii, jež si kladou za cíl spojit chuťové vjemy s vizuálními zážitky. Zamyslete se jen nad tím, kolik Insta fotek obsahuje krásně umístěné sklenice a skvostné talíře, které nás mají oslovit. Člověk by si řekl, že se jedná o vizuální ultra umění. Ve skutečnosti je to ale marketingový tah, jak odlišit vyvolenou skupinu lidí od dámy, co si v supermarketu koupila pivo ve slevě.

Jak se pivo stává literárním prvkem

Jak se moderní pivo postupně vypracovává na statusové pití, vzniká kolem něj i celá kultura. Pivovarníci se stali novými umělci, jejichž obrazy muškátového a citrusového chmelu rozkvétají na etiketách letních štamgastů. Ale nezapomíjejme na názvy, které se objevují na sklenicích. Pojmy jako „Nechci ti do toho mluvit, ale tohle pivo je top“ nebo „Haze that stays“ vyvstávají jako moderna, která sahá až k slavnému hrnci s květinami, ale s naprosto jiným šmrncem. A popravdě, který yuppie se může zlobit, když se s kamarády přes bouchavé činky ladí a testují hranice šílenství?

Pokud to ještě nevíte, nefiltrované pivo je i magnetem na pozornost medií a influencerů. Sportovní akce, festivaly, párty – místo toho, aby se lidé potáceli nad klasickým pivem, už se víc propadají do chmelených potíží. A jestli passion fruit, zázvor nebo cizí slova umí zazářit, čímž narušují tradiční normy, živí komunitu, která si o sobě myslí, že jsou opravdu „cool“. Tedy aspoň do chvíle, než se potkají s opravdovým pivařem, který si na touze po originální chutě neodepírá dvanáctistupňový kvas.

Nefiltrované pivo je ztělesněním moderního člověka, který nebojuje s touhou se společensky vyjádřit, ale má ve svých klíčenkách klíč od Gourmet Highway. Ten klíč v kombinaci s hrdě zvednutou sklenicí nahoře může opravdu rozproudit naše malé světitosti, přičemž za nimi stojí odvratná pravda – žádné pivo nejsou jen bubliny a bubliny jsou vlastně důvodem, proč se zdá, že je cítíme ještě víc.

Tvorba webových stránek: Webklient