Fast food už není to, co býval. Rychlé občerstvení se na ulicích měst přetváří na gastronomické zážitky, které by rozesmály i Michelina, kdyby nebyl tak zaujatý svými hvězdami. Bary na každém rohu už nejsou jen místem pro rychlé víc než pravděpodobně zmražené bramborové hranolky a teplý chlast, ale mísí se s gastronomickým artisanalismem tak, že se někdy zdá, jako by každý burger vypadl přímo z Instagramu. Dnes se podíváme na to, jak rychlé občerstvení přechází do módy haute cuisine a co na to říká zbytek světa.

Burger s východním nádechem

Ve světě gastronomie to je jako s móda, a když se trend z jednoho místa přesune na druhé, je jisté, že i burger musí nějak zapůsobit. Takže teď vidíme burgery s curry mayo, kimchi slaw nebo s avokádem, které mají víc stylu než většina našich outfitů na víkendové večírky. Mladá generace se nebojí experimentovat. Nějaký číšník v kalhotách s vysokým pasem, který vypadá jako by právě vylezl z módního katalogu, vám směle podá burger s lanýžovou majonézou, a to všechno za cenu, za kterou byste si mohli dovolit víkendový pobyt v lázních. Podle odborníků se zároveň zvyšuje počet restaurací, které se zaměřují na prémiové suroviny, což znamená, že si místo běžného žrádla můžete dopřát gurmánský zážitek.

A teď si dejte pozor – překvapivý fakt, který vás možná odrovná: Podle nedávného výzkumu hraje psychologický aspekt u fast foodu zásadní roli. Lidi totiž klamou vlastní smysly a pokud dostanou jídlo, které vypadá extravagantně, i chuť se najednou ocitá na jiném levelu. Raději si objednejte „zdravou“ variantu, než abyste si přiznali, že už jste taky někdy rozcupovali obyčejnou klobásku v bistru, kde kuchař připomínal vaši tetičku z vesnice. Že by to byl trik, jak naše hříchy proměnit na umělecké zážitky? Možná!

Gastro rebelské hnutí

Za „haute fast food“ stojí hnutí gastro rebelů, kteří na blonďaté krásky v sukních s volánky a skleničkami vína zapomněli stejně rychle, jako si vzali poslední sousto svých burgerů. Tato skupina mladých kuchařů, kteří normalizovali fast food, se rozhodla povýšit kvantitu nad kvalitu, ale zároveň našla způsob, jak propojit tyto dva světy. Který jiný obor by se mohl na stylový módní portfoliový burger skutečně foťákem vyfotit? Tyto podniky podporují lokální farmáře, kteří na rozdíl od velkých potravinářských firem dokáží prodávat své super kvalitní suroviny i za snesitelné peníze. Jen to neříkejte nikomu, kdo dodává zclabělé hranolky do všech ostatních spotřebních míst.

Jídlo jako zážitek je dnes in, a tak se uplatňuje truismus: Když jídlo vypadá skvěle, chutná stejně skvěle! Nutí nás to přehodnotit vše, co jsme si dosud mysleli o jídle mnohem vznešeněji. Zvlášť s kumulovanou hodnotou času a zkušeností, které degustace se stylovými názvy přináší, bychom mohli nabýt dojmu, že si nedáváme burger, ale umělecké dílo. Právě tak se fast food zasloužil o své místo ve sluneční soustavě gastronomie. Tak co, nabíráte odvahu to okusit, nebo si raději dáte „light“ variantu v McDonald’s? Haha.

Tvorba webových stránek: Webklient