Dnešní doba je jako bláznivý rollercoaster, kde se nápady, trendy a kódy chování mění rychlostí blesku. Zatímco včera jsme se ještě smáli papírovým seznamům a modlitbám o lepší pracovní kariéru, dnes s námi houpající se influencer s kávou v jedné ruce a mobilem ve druhé, věčně propagující svůj styl „zen“ jako by snad sral zlato. Překvapující lidé, kteří dříve pobíhali po ulicích s hustýma šálama, z kulturních důvodů a lesklými brožurami na kapschopky, dnes transformovali na nepopiratelné guru a nositele truth bomb.
Kdo kdy řekl, že nepotřebujeme další radu?
Životní trenéři a influenceri jsou jako pečlivě uvařený guláš – nikdy nevíte, co všechno se tam skrývá. Vždycky tu byli, ale jejich síla sotva kulminovala, dokud Instagram nezpůsobil, že se každá praštěná myšlenka stala vzorcem pro úspěch. Je to jako koupat se v nakyslých pasekách na sociálních sítích. Chcete zhubnout? Kupte si detoxikační čaj. Chcete vypadat jako model? Kupte si krém, který vám slíbí, že se po třech týdnech probudíte jako Bůh. A co je na tom nejvíc šílené? Čím víc trapnost v marketingu, tím víc následovníků a fanoušků.
A víte, co je na tom super? Znamená to, že do konce týdne snad už všechny poznáme alespoň tři celebrity, které mají svůj vlastní podcast, kde s bezdonutným nadšením mluví o tom, jak dostali špatnou kávu a jak to ovlivnilo jejich karmu. Seriózní sranda, kam se podíváte. Podle nedávného výzkumu si průměrný teenager myslí, že následování influencera je lepší než získání Nobelovy ceny. Nehledě na to, že influencerů je už tolik, že brzy budeme mít svou vlastní sít influencerů, kteří budou učit influencerství.
Cestování je trendy, ale co je s tím obsahem?
Jako by nestačilo, že influencerství zaplavilo všechny aspekty našich životů, cestování se stalo jakousi povinnou součástí moderního životního stylu. „Carpe diem“ se změnilo na „carpe selfie“ v nádherných lokalitách, které vypadají jako z katalogu. A podívejte se na moderní cestovatele — každý z nich má selfie s palmovým listem a ukazuje biceps, jako by to byl nezbytný předpoklad pro vstup do legendární tropické destinace. Je jasné, že pokud nemáte „dobrou“ fotku z pláže, jako byste nikdy ani nebyli na sociálních sítích.
Přitom, když vezmete do úvahy, že podle průzkumu většina influencerů trávila jen 10 % času focením a zbytek se snažila postavit na nohy zátěžový kávovar, je to, jak přímo říká vtip, než aby někdo obdivoval jejich životní styl, měli bychom je žádat, aby přišli s opravdovými recepty. Protože ruku na srdce, nikdy jsme věru nechtěli znát jejich motivaci, když uvidíme další úsměv do objektivu s neonovým filtrem na chutném smoothie z avokáda.
Co se stalo s opravdovým životem?
Odhodlání útěchy návykem voucherových kódů, brands a hashtagů se stalo normou. Kde jsou ty dny, kdy jsme si uměli vychutnat naprosto obyčejný okamžik, aniž bychom přemýšleli o tom, jak by vypadal na Instagramu? Dnes cítíme tlak – jak skvělé je, když jedete k vodopádu a v ten samý okamžik je tu někdo, kdo už stihnul pořídit perfektní shot s fotíkem do svého profilového obrázku.
Místo toho, abychom se soustředili na skutečné emoce, se stáváme lovci lajků, sry jako že i vy. A tak si říkám – co nám vlastně chybí? Možná je to jen dobrý zdravý rozum, ale je po něm taková sháňka vzestupného potenciálu a drsného humoru, že snad všichni budeme brzy toužit žít život jako jsme si kdysi plánovali – smíchem, jídlem a trochou toho neorganizovaného chaosu. A tak buďme dočista upřímní, i když influencer předpovídá esenci štěstí — třeba nakonec přijde na to, že opravdový život je i o těch špatných dnech.