Káva. Není to jen nápoj. Je to životní styl, rituál, trend a zdaleka nejen zdroj energie pro víc než jen vrcholné manažery a kreativní guru. Zatímco dříve se kávu pilo jen pro její povzbudivé účinky, dnes je to zcela jiná liga. Můžete se setkat s lidmi, kteří ji téměř uctívají a při pohledu na své espresso berou do rukou foťák místo lžičky. Sakra, jak se to stalo? Zkusme se ponořit do tohoto voňavého fenoménu, který má co říct každému, kdo rád žije naplno.
Jak je to vlastně s historií hospod, které kávu servírují? To, že se o těchto místech hovoří jako o „třetí místě“ po domově a práci, je jen vrchol ledovce. Co kdybyste slyšeli, že první kavárny vznikly už v 15. století v Abyssinii, dnešním Etiopii? Zde se káva začala chápat jako prostředek k sociálnímu setkávání. Tehdy se u hrnečku kávy diskutovalo o filozofických otázkách a plánovalo se revoluce. Takže pokud si dnes vychutnáváte frappé a mluvíte o tom, jaký by byl svět bez internetových memů, pak už od středověku víte, že takové „kavárenské“ filozofování má v sobě legendární kořeny.
Káva jako nový hipsterový náboženství
Dělá na nás káva zázraky? Ve světě, kde se každý může prezentovat se svými uměleckými pózami na Instagramu, je káva víc než jen černý nápoj. Je to statusový symbol. Zavítejte do kteréhokoliv cool podniku a uvidíte zástupy nasáklé vůní arabiky, jak dumají nad správným poměrem mléka, vzduchové pěnivosti a doby extrakce. Chytrá marketingová strategie kávových barů tvrdí, že „vybraná káva“ je synonem pro jakési zvýšení osobní hodnoty. Kdo by si chtěl objednat obyčejné cappuccino, když vám nabídnou filtraci přes japonskou metodu „konečně-vím-kam-jsem-šel“? Všude kolem nás je trend, lidé jsou ochotní do svých drinků investovat více času než do svých vztahů. Mnozí dokonce berou své barevné moka konvičky na dovolenou, jako by to byl jejich nejlepší přítel.
Pokud se domníváte, že i ve světě kávy je všechno hyperrealistické vážně, máme pro vás překvapení. Průměrně Američan každý den spořádá asi 3,1 šálku. Děsí vás to? Zkuste si představit, kolik lidí v Česku denně bojuje s nekonečnými frontami u nejbližšího kávového stánku. Obývák je sice krásným místem pro odpočinek, ale nezapomeňme na důležitost mobilních kaváren s komplexními nápisy a biftekovými sendviči. Všichni touží po skvostném latte artu a radi se s ním chlubí na sociálních sítích jako by ho bůh sám ztvárnil.
Jak káva spojuje generace
Zatímco baby boomers se odpoledne scházejí u hrnku s cukrem a povídají si o zahradničení, yuppies se mnohem raději potkávají ve stylových podnicích a řeší, kdo z nich bude mít „kávovou kariéru“ rychleji. V tomto kulminujícím vazbovém snu je káva jakási generacemi vymyšlená DNA, která bývá vděčná za to, kolik úhlů pohledu na život se prostě nedá ve dne rozebrat. V dnešní době stačí zazvonit na svého parťáka a omotaní mobilními kabely se můžete potkat v tom nejminimalističtějším kávovém místě, kde se tradiční tlačítkové kávovary mění na smart zařízení, zatímco si srdce městského mužstva posílí espresso ze „skvělého“ mandlového mléka.
Káva je tedy daleko víc než jen kofein – je to zrcadlo našeho životního stylu a ideálů. Je to příběh o tom, jak se lidé scházejí, diskutují a sdílejí. Jestliže žijete pro tento malý každodenní rituál, vězte, že nejste sami. Všichni se snažíme ukořistit ten pomyslný „gauč“ ve formě rozvinutých kávových kultur. A i když to některé z nás může znít jako daleko větší káva než realita, jeden šálek najednou si budeme muset užít víc než kdy jindy – zas tou správnou technikou přípravy, že? Teď, kdo je na drink?