Když se zamyslíte nad tím, jak moc se změnila cooltura v posledních deseti letech, budete možná překvapeni. Kde dřív byla zábavou víkendová párty a popíjení příliš drahého šampaňského, dnes se ladí feed na Instagramu, vymýšlejí se originální challenge a srdceryvné story na TikToku. Cooltura, v jejíž náruči se pravidelně ztrácí generace Y a Z, je nyní pod drobnohledem jako nikdy předtím. Všichni k ní vzhlížejí jako k nejnovější módní kolekci, přičemž si mnohdy neuvědomují, že to není zdaleka tak originální, jak se na první pohled zdá.
Svět influencerů a jejich fiktivní realita
Influenced by influencers, to je motto dneška. Naše milé yuppies si možná myslí, že za sladkým životním stylem influencerských hvězd se skrývá tvrdá dřina, avšak podle nedávného výzkumu Anthonyho Hilla z University of Social Media se ukazuje, že 74 % z nich pracuje spíše na tom, jak zapůsobit na své sledující než na reálné projekty. Je to jako sledovat film, kde místo dramatických zvratů hrají v hlavní roli krásné filtry a totální zhroucení neuróz. Což o to, krása je v očích diváka, ale co když je ten divák pološílený?!
Sociální média dnes definují trendy a hodnoty. Muži s plešatými hlavičkami a bradami reminiscentními na bohémské tatéry jsou zase cool, zatímco ti, kdo propadli staromódním stylům, se ocitají v pozadí. Ale najednou se na scéně objevují i staří dobří boomers, kteří se rozhodli uhánět za novou coolturovou vlnou, a to s entuziasmem, který by slušel i nejzavilejším yuppies. Někdo dostatečně odvážný ukáže mladým generacím, že nejen skvělé fotky na Instagramu, ale hlavně osobní příběhy a lidské hodnoty nás mohou spojovat. Jak řekl můj kamarád Richard: „Všichni jsme bohem!“ a k tomu mu nechyba náznak ironie, kterou si pamatujeme snad všichni…
Parodie jako nový standard
Když chceš být cool, musíš být trochu parodický. Parodie se stává novým standardem ve světě marketingu, kde se už nic neděje bez ironického pohledu a vtipných narážek. Příčiny jsou jasné: nikdo z nás už nechce být vážný a zdát se jako nudná značka ze staré školy. Kam se hrabou veškeré filosofie o životě, když máme na dosah ruky meme a vtipné videa, která dokážou rozesmát davy v těžkých časech? Internetové memes jsou zkrátka moderní vánky, které nás spojují, ačkoliv bychom se možná raději setkávali osobně.
Zapomeňte na delikátní rozklady filozofií, pokud chcete zůstat relevantní. Nyní se nosí humorně absurdní popkulturní narážky a koláže, které vzbuzují smíchem hysterii. Satirické pohledy jsou mnohdy jasnou ukázkou, že i s tím, co nás obklopuje, se dá zacházet s lehkostí a stylem. Dejte si to do souvislosti se světem zdatných matadorů, kteří se nebojí postavit na trh s ručně pletenými čepicemi, zatímco s nadhledem mluví o udržitelnosti. Přesně to je dnes v kurzu!
Dostáváme se k otázce, zda je cooltura zčernalá na dně hlubin internetu, nebo zda se ještě musí tvořit. V tak rychle měnícím se prostředí plném influencerů a konstruktivním chaosu však stále zůstává prostor pro ty, kteří se odvážně baví s realitou. Nakonec nezapomínejte, že humor je tím spojením, které vytváří celek. A kdo ví, možná budeme jednou mluvit o cooltuře jako o návodu, jak žít naplno – s úsměvem ve tváři a rozhodně bez stresu.