V dnešní době, kdy se kulturní trendy neustále mění a vyvíjejí jako teenageři volní na konci prázdnin, se zdá, že pití piva nabírá zcela nový rozměr. Už to není jen o tom nalít si tekutý chléb a zapíjet ho u fotbálku. Dnes je každá sklenice piva jakýmsi uměleckým dílem a jeho konzumace transformovaná na nevšední zážitek, jakým je třeba návštěva hipsterského pivovaru, kde trenér piva zastavuje svého svěřence u vůně chmelu a barvy nápoje jako malíř svoji paletu. Zní to jako poměrně podivný svět, ale věřte mi, že v tom najdete i něco staromilského, co rezonuje s našimi boomers.
Pivo jako nový kult
Všichni víme, že pivo už dávno není výsadou jen hospodských štamgastů s ošuntělými tričky, ti si dnes na své místo přivedli celou armádu mladých umělců a “influencerů”, kteří vědí, jak se správně vyfotit s lahvovým pivem v ruce. Tenhle nový kult si našel své místo mezi startupovými nadšenci bez ohledu na to, zda nosí kšiltovky nebo kravaty. Spoustu z nich hlásá, že pivo je teď novým afrodisiakem, které uvolňuje nejen tělo, ale i mysl. Věřte, nebo ne, stát se pivním sommelierem je nová kariérní příležitost pro mnohé – i pár šílených pokusů o pairování piva s jídlem už se stalo trendem! Ale co na to říct? Kdo by si na grilovačce nepřál mít vedle hovězího burgeru hoppy IPA?
Překvapivě se pivo stalo také nástrojem pro sociální experimenty. V některých městských oblastech se konají populární akce, kde lidé sedí všichni na jednom stole a spolykávají skvělé místní pivo, aby se později porozprávěli o zážitcích, které s ním mají. Takové akce spojují generace a ukazují, jak může klíčové pivo rozproudit diskuzi o vážných i méně vážných tématech. A to dokonce i mezi lidmi, kteří by si jindy třeba ani neprohodili slovo. Co na tom, že debaty o životě v bublinách fermentovaného chmele se krapet rozšíří? Hlavní je, že z toho nakonec všichni nějak vyvázli s úsměvem.
Pivo a jeho inovativní formy
Ale pivo to není jen pití, to je v současnosti i forma inovace. Přestože jsme si možná nikdy nemysleli, že se naše milované pivo může odpoutat od běžných rámců, svět řemeslného vaření nám ukázal, že se dá experimentovat s chutěmi a ingrediencemi tak, jak se to často vidí v laboratoři chemického mága. Od ovoce a koření po exotické byliny, piva jsou dnes pravou alchymií chuťových prožitků. Oznámení nové chuti nebo exkluzivního edici “piva z jahodových listů” občas vypadá jako vystřižené z vědeckého magazínu, kde hlavním protagonistou je český Honza, co se rozhodl vykonat objev roku.
A co se týče packagingu? V jednadvacátém století už není za barem prosté bílé pivo v pískovém sklenici. Dnes se používají pečlivě navržené etikety, které představují jakýsi vizuální styl pivovaru. Unikátní designy vypadají jako malířské plátno, a tak se pivo stává uměleckým dílem už od prvotního kurýra, který jeho estetiku koncipoval. Zároveň se tyhle lahve stávají chutnou součástí životního stylu, který se prezentuje na Instagramu s hashtagem #pivoart. Vezměte si svíčky, víno nebo cokoliv jiného – ale s pivem se velice těžko soutěží, protože tenhle alkohol je pro moderního člověka vědkyní, umělci a zároveň učitelem.
A když si k tomu přidáme kousek skvělé muziky a trochu humoru, tak máme recept na událost, na které se schází celá parta. Na pivu lidé jednoduše zapomínají na každodenní starosti a vychutnávají si okamžiky přítomnosti. Takže příště, když se budete potloukat městem a zastavíte se v hospodě, pamatujte si: pití piva je víc než jen konzumace – je to umění a životní styl, který dokáže spojit generace i jednotlivce v jedné prosté větě: „Dám si tu nejlepší, co máte.“