Prachy – ten malý kousek papíru, který hýbe světem. Dříve jsme je nosili v kapsách a dneska nanosíme tolik digitálních mincí, že se jen divíme, jak jsme se dostali až sem. Nová generace, yuppies ve svých tailored suits a boomers s nostalgickými vzpomínkami na „staré dobré časy“, se dívají na finance různě, ale jedno mají společné: chtějí si život užít. V tomto článku si promyslíme, jak se naše představy o prachách mění a proč je dobré na ně nebrat zbytečně vážně.
Dneska je e-kalvárie alespoň na čtyřech různých sociálních sítích, a mileniálové i generace Z na tom mají zásadní podíl. Když mírově míříte ke své vysněné destinaci a vidíte influencerku, jak se okouzlila ve svém boho stylu, většina z nás se neubrání srovnávání. Jak je možné, že na to má? Ach, klíčem je samozřejmě efektivní marketing a dokonalý styl života, který prodává! Zkuste si představit influencerku, která se snaží prodávat nejen make-up, ale i všelijaké brandy, které váží víc než vy sami. Přijde vám to absurdní? Jistě, ale pro její fanoušky je to zlatá rybka.
Pohled na investice – jsme už jen roboti?
Investice se v posledních letech stávají spíš rituálem než rozumovým rozhodováním. Kdo by si pomyslel, že z nákupu akcií se stane něco jako výběr oblečení na party? Mladí lidé často podléhají trendům, těžce investují do kryptoměn, ale co vlastně ví o tom, co kupují? Fenomén „memory investing“ je jednou ze strategií, kde se lidé nechávají unést tím, co je trendy, a to bez jakékoli hloubkové analýzy. A bacha! Zatímco boomerové měli respekt k tradičním bankám, mladík dnes čeká na signál z TikToku.
Jak se firmám daří udržet krok s přebujelou generací uživatelů, kteří se místo s důchodovými spořeními v klasických bankách potýkají s kryptoměnami? Mladí lidé jsou obklopeni neustálým tokem informací a videí, která jim říkají, že investice mohou být cool. Ta ideologie: „Žít pro přítomnost a investovat do budoucna,“ už není jen frází, ale svatou přísahou generace, která touží po svobodě a akci. Představ si, že tvé finanční rozhodnutí udělá čtyřicetivteřinové video se super cool animacemi.
Umění a peníze – dodáváme styl s nadsázkou
Umění a prachy se vždycky proplétaly, někdy vysoce vyjádřené, jindy více svrchu. Kdo by v dnešní době nekoupil NFT, aby se postaral o svou kolekci? Investice do umění se netýká jen fajnšmekrů, ale i novodobých „sběratelů“. Co je ale víc fascinující než vzrůstající hodnoty děl? Vlastně si občas připadáme jako ztracení v chaotickém moři, kdy nám trhy skáčou před očima a tak nějak nám uniká, co to vlastně znamená vlastnit umění. Ale kdo říká, že peníze musí mít vždy logický smysl?
Celý tenhle zmatek skrz „dejte nám vám pod nos realitu“ vyznívá z crowdsourced investic, které se rozmáhají čím dál více. Přijímáme rizika jako součást naší identity. Tímto způsobem se peníze stávají nejen účtem v bance, ale především zážitkem. Každý z nás touží po adrenalinu, který s sebou propagace nového zdroje příjmů nese. Není divu, že cílem je prodat svoji duši v zábavném balení.
Žít pro dnešek a přitom plánovat na zítra se stalo novým sportem. A i když občas ztratíme přehled, jedno je jasné: peníze nekontrolují nás, ale my kontrolujeme je. V tom našem moderním chaosu, kdy se filozofie ztrácí mezi streamovacími platformami a rychlými vlakovými jízdami k úspěchu, bychom měli zamyslet nad tím, jak se k našim, byť digitálním, penězům vlastně stavíme. Cesta za penězi je plná nástrah, ale pokud se budeme smát, vyjdeme z toho se štipcem. Pragmatismus je naším novým kamarádem na cestě za úsměvem a uspokojivým životem.