Žijeme v době, kdy má každý druhý na Instagramu profil jako digitální nomád, zatímco se ve skutečnosti nezvedne z gauče. Kdo by si pomyslel, že lehce uplakaný puňťák s hadříky z retro sekáče má šanci stát se influencerem? Není to už jen o tom být geek a nosit brýle s tlustými obroučkami, ale o tom, jak prodat svůj styl lépe než starý Fiat Scudo. Dneska se podíváme na to, jak se ti naši milí nomádi, kteří se dřív pokoušeli najít sebe sama někde na Bali, proměnili v moderní lovce autentičnosti – a co to pro nás vlastně znamená.
Snapchat, TikTok a krásná iluze
Tady je hnusná pravda: většina digitálních nomádů děla na svých sociálních sítích přesně to, co dělaju doma – zabalit se do deky, cpat se instantní nudlama a snít o tom, jak jednoho dne opustí chladnou kancelář. Ale na rozdíl od nás, kteří to děláme v tichosti, oni nás o tom přesvědčují. Kdo by řekl, jak moc může příjemný záběr ze všeho tohoto chaosu vyvolat v lidstvu př í č nenost? Férově, Instagram a TikTok se staly moderními sjízdnými řekami, které plují skrze cool pohledy a kliky, jen aby nám ukázaly svět, který ve skutečnosti sami nežijeme. Jak se ukazuje, „krásný“ a „úspěšný“ svět nomádů vyžaduje klan, který se nedávno sice roztrhl, ale každý den vyrábí nový obsah jako sledování kreslených filmů po práci.
Jste zvědaví, proč taková sháňka po dokonalém? Věc se má tak, že v jádru svých „představ“ o nomádském životě se ukrývá i to, že tito lidé chtějí ukázat, jak si užívají volnost, a to s co nejmenším počtem socko-činností. Zapomeňte na ranní kávu v příšerném bistru poblíž vašich přátel. Ranní káva musí být s palmou v pozadí, aby to vypadalo jako z filmu, že jo? Není divu, že nás tenhle svět šálí. Dává nám iluze, lásko. Kromě krásné fotografie na pláži, kterou si vezmeme na plátno?
Práce na dálku – moderna s twistem
Ještě před několika lety byl pojem „práce na dálku“ určen téměř výhradně pro řidiče Uberu a freelance grafiky, ale dnes je to jako otevřít Kindle s úžasnými příběhy o dobrodružstvích. Učebnice již nejsou naším vzorem, protože teď máme generaci, která tráví více času v armor-čase než ve škole. Lidé investují do technologií a vychytávek, aby si na své cestě domů z koupelny mohli postavit mini kancelář s vyklápěcím stolem a Wi-Fi. Zní to jako z pohádky, co? Ale pravda je, že přinášíme s sebou realitu home office – tedy i nepořádek a zmizelou motivaci.
Vztahy se začínají rozcházet pod tlakem dosud nepoznaných tlaků. Každý z nás sem tam má na talíři povinnost „být venku“, což znamená sdílet svůj soužití s pláží, zatímco soused z druhého konce světa si šlehá náš stávající klid s jeho „epickým“ výletem do Taškentu. Ať už se děje cokoliv, moderní puňťák nevyhledává zapomnění v mapě – on jde tam, kam ho internet zavede, jako zahnutý tou osudovou cestou, kterou už ale zkoumají Youtubeři.
Může to vypadat jako šílenství, ale je to naše šílenství. Také se někdy cítím jako zašlý meil, který skončil v složce pro nevyžádanou poštu. Proto je důležité si připomínat, že tenhle trend schovává hromadu příběhů, které neslyšíme. Možná bychom se měli více somažit a vyhnout se racionalitě, zatímco naším záměrem mají být dobrodružství roztrhnutá ve světě bez různých konvenčních nápa. A víte co? Dobré ramen nudle i z gauče svět nevyřeší.