Perex: Chlast, ten nezbytný doplněk každého večírku, jak si ho pamatujeme z mládí, se vyvinul a stal se nejen zábavou, ale i uměleckou formou. Zatímco někteří lidé považují pití pouze za způsob, jak zapomenout na starosti, jiní začali přeměňovat lahve do něčeho víc. Zejména v dnešní době, kdy je svět plný yuppies, které trendy chytají za pačesy, se chlast stává čistokrevným uměním.
Alkoholem k hlubokým myšlenkám?
Na první pohled to vypadá jako banalita, ale víte, že některé z nejznámějších uměleckých děl byly inspirovány právě pod vlivem vína a piva? Klasičtí malíři, jako byl Vincent van Gogh, nezapomněli na svůj „nápoj inspirace“ a svá mistrovská díla tvořili často s korbel v ruce. V dnešní době, pokud se setkáte s umělcem u baru, pravděpodobně se vám pochlubí, že jeho nejlepší práce vznikly po „jednom dublu“ pravého irského. Možná si říkáte, že to není pravda, ale opilý génius je přece jen atraktivnější než střízlivý pedant s diářem!
Alkoholu se toto aureole umění drží jako žvýkačka na botě, a přesto je třeba brát v úvahu, že nadměrné pití neznamená automaticky genialitu. Spíš je to umění najít rovnováhu mezi alkoholovým „nasáčem“ a inspirativním momentem. Pár panáků může člověka přivést k myšlenkám, jaké v cool kavárnách nepochytí ani ten nejvytíženější influencer sedící u stolu pro čtyři.
Kdo je pánem chlastu?
Jakmile se chlast stává uměním, naskýtá se otázka, kdo má právo se jím zabývat? Jenom ti, kteří umějí namíchat koktejly jako Picasso barvu na plátno? Je jasné, že ne každý má na to, aby stvořil mistrovské dílo s šejkem v ruce. Na druhou stranu, kdo z nás někdy nepotřeboval únik do říše „skleněného půlnočního klínu“ proze lenivě uniknout z reality? Ve víc než pěti šejkrech se přece ukrývá tajemství nejen o receptu, ale i o tom, jak se dá chlast naprosto povýšit na zážitek.
Vezměte si také trendy jako nealkoholické nápoje, které se vyvinuly do výšky záznamníku „cool“ party. Zatímco bounty drinky kadí epické chutě, jako byste pili tekuté zlato, obyčejné víno a pivo se ocitají na okraji zájmu. Je to zásadní změna v chápání pití, nebo jenom vymývání mozků marketingovými kampaněmi? V každém případě se média boří podváhy s kvalitními destiláty, ať už jsou to ovocné předkrmy kombinující osvěžující spritzery, nebo polotmavé pivo, které v sobě má kousek nostalgie.
Pohled do zrcadla: alkohol jako symbol úspěchu
Nedá se nic dělat, ale chlast za let posledních změnil svou povahu. Kde dříve stály tučné panáky v dimenzích „na ex“, dneska většinou obklopuje spousta stylových sklenic. Párty se mění v show, aniž by číšník kamkoliv pohnul prstem. Alkohol tu hraje roli symbolu úspěchu, čím dražší lahev, tím vyšší společenský status. I dozařuje takové štítky, jakými jsou „uvědomělý piják“ nebo „nikdy bez svého blendu“.
Možná však nastal čas na zamyšlení. Je ostatně náš vztah k alkoholu sakra důležitější než člověk s bicím tahounem zvedajíím skleničku? Možná bychom se mohli poučit z chiorná kalichů, které na svých koncertech prezentuje rocková kapela. Přesně jako se snažíme najít smysl života, tak i pití může nabýt jiného rozměru. Nakonec, každý z nás si zvolí svůj vlastní džus, ať už je to martini nebo detoxikační smoothie. To ale neznamená, že bychom se měli bát conversace o tom, co skryto za slíbenými bary na každém rohu.