V dnešní době, kdy se slovo „gelda“ vyměňuje za „zásadní investice do osobního rozvoje“, jsme si zvykli, že peníze kloužou z našich kapes rychlostí kulky. Nepotřebujeme však být Einsteinem, abychom si uvědomili, že za tímto trendem stojí moderní technologie, které nás doslova nutí utrácet víc a víc. Jak by to vypadalo, kdybychom se na chvíli zastavili a začali se ptát: „Do prdele, opravdu tohle potřebuju?“

Od jídelních lístků k mobilním aplikacím

Jedním z nejzajímavějších faktů o našem spotřebitelském chování je, že do roku 2025 se odhaduje, že se na trhu mobilních aplikací utratí více než 100 miliard dolarů. A to jen za aplikace, které vám třeba pomohou s tím, jak lépe žít svůj život – tedy pokud jste ten typ, co v noci pilně trénuje jógu a zároveň se snaží vyhnout přečtení e-mailu svých nadřízených. Takže místo toho, abychom investovali do kvalitního jídla nebo zážitků, boucháme do displejů našich smartphonů a doufáme, že to s námi udělá zázraky. Zázraky možná ano, ale plná peněženka to rozhodně nebude.

Přesně tohle je past moderní doby, v níž se snažíme nahradit fyzické zážitky digitálními produktivními nástroji. Co z toho máme? Výhrady sextingových chatů s přítelem místo kávové skleničky? Vzrušení z updatování své aplikace, kde sledujete, kolik kalorií jste snědli, zatímco naštěstí na rohu ulice volá máma a chce se zeptat, jestli zase neležíte v posteli celou neděli?

Plýtvání časem a penězi

Naše spory kolem útraty na zážitky versus spotřební zboží jsou skoro tak nevyřešitelné jako otázky o smyslu života. Právě tak, jak zdrojové a materiální věci klestí cestu v naší snežímeznatelnosti, přicházejí na naše životy takzvané „influencery“. Ti, co se rozhodli, že autentičnost je starý vtip a že se točí raději kolem dokonalých profilů na Instagramu. A my, vy jste to už poznali, s rozšířenýma očima sledujeme, jak někdo dá 50 tisíc na luxusní tašku, kterou v životě neponosí, ale na fotce vypadá jako božský model s nejlepšími úhly světla. Mezi námi: mohli jsme si za tu sumičku koupit letenku na Bali, ale kdo by se s tím namáhal, když můžeme nekošér založit hashtag #fridayfeeling?

Naše špatné rozhodování je nakonec odrazem našich hodnot – nebo spíše jejich nedostatku. Pokrok ve společnosti neměří více než hladina alcopopů v našich nápojích nebo čas strávený na Netflixu. Jasně, že chceme žít naplno, a není nic špatného na tom občas se nechat unést. Avšak, když sledujeme naše peněženky roztát jako ranní rosa, co bychom mohli udělat jinak, aby se to dalo říct po vzoru Balzaca: „Vydělávejte peníze, abyste je utráceli na smysluplné věci“?

Vzhledem k tomu, jak snadno se odkláníme od smyslu, je jasné, že budoucnost bude i nadále zastíněna otázkami jako: Proč vyhazujeme peníze na prkotiny, když můžeme utrácet za zážitky, na které se vzpomíná? Je na čase převzít otěže a s vtipem v hlase si přiznat, že techniku do kapsy přetahujeme většinou sami. Tak co, vychutnáme si nějaké autentické jídlo a zapomeneme na rozmařilosti, které pouze rozmazávají naše předchozí útraty? Schopnost užívat si čas je v prdeli, i bez digitálních zařízení, ale každopádně je důležité najít balanc na tenkém ledě moderní konzumní kultury. A pokud ne, aspoň si užijeme pár dobrých povídek na sociálních médiích.

Tvorba webových stránek: Webklient