Káva. Není to jen nápoj, je to rituál, důvod k schůzkám a oblíbené témata při každodenní debatě o světovém dění, politice a holčičkách, které se nás vždycky snaží dostat na dietu. Tohle hnědé zlato má svou historii, která se skrývá za sladkými vůněmi kaváren a hektolitry spotřebované kofeinové esence. Jak ale kávová kultura ovládla moderní muže a jak se na ní vlastně dá mít legraci? Pojďme na to.

Jedním z nejzajímavějších faktů je, že káva je ve skutečnosti druhá nejobchodovanější komodita na světě, hned za ropou. To znamená, že to, co si ráno naléváte do hrnku, má na trh stejný vliv jako ropa, mobilní telefony nebo naše nesmyslné útraty za „eko“ kosmetiku. A vidíte, tenhle prvek s sebou nese zábavnou nadsázku. Teď už víte, proč vám barista v trendy kafičce k lehké snídaně nabídl latte s uměleckým dekorem – není to jen tak. Na jedné straně cítíte tlak této kultury, která chce, abyste byli odvážní, a na druhé se snažíte zbavit se tíhy reality s každým douškem. Někdy je však nejlepší se na toto „bronzové“ potěšení podívat s nadhledem.

Káva jako magický elixír produktivity

Kdo by si pomyslel, že jeden šálek kávy může ovlivnit celý váš den? Pokud tedy mluvíme o kávě ve smyslu nečeného zázraku, pak máme v ruce skvělý argument. Může vás nabudit, povzbudit k akci a co víc, obohatit váš malebný víkendový brunch o zlatečkový dotek. Mnozí z nás ji pijí do práce, aby se prosadili v drsném korporátním světě, přitom si ale neuvědomujeme, že zachednuté zkušenosti z krásné pátkové kocoviny s kamarády, se v paměti mísí s aromatickým zážitkem ze soboty „na kávě“.

S každým dalším hrnkem narůstá i naše důvěra v magické schopnosti této doby divoké odpolední produkce. Představte si, že se ráno probudíte a máte byt ve stejném stavu jako o víkendu. S kávou se ale nic podobného, pochopitelně, nestane. Našlo se několik jednotlivců, kteří se svými kávovými momenty pokusili okouzlit Instagram a vytvořit tak základ pro nevyřčenou soutěž v útulnosti. Nic ale nenahradí přirozený šarm nenapravitelného „flegmatika“ s pohlceným plechovým hrnkem.

Kávové zvyky yuppies a boomers

Jak se generace yuppies a boomers rozdělují nejen věkem, ale i přístupem k životu, stejně tak káva hraje klíčovou roli. Diferenciála mezi nimi se dá nosit nejen v oblečení, ale i v hrnkách. Kde sice boomers spočívají na předloze horké arabiky cizince, yuppies se přetahují o stejnou kávu, ale s extrémním smyslem pro design. S gejzírem barev nad latte art se klidně tahají i s vlastním egem ve snaze o divadelní výkon při objednávání. A víte co? Ve výsledku to všechno stejně chutná jako „standardní plzeň“!

Dalo by se debatovat i o morálním dopadu spotřeby kávy, ale většina těch to „palačinkových“ klonků v business casual odehrává dny v espresso kostelech spíše než na filozofických seminářích. Odkud se ale vlastně káva vzala? Koho zajímají její kořeny a tisíciletá historie, když se zabýváme konkrétními chutěmi a co přesně si nechat nasypat do šálku? Místo rozplývání se nad kulturním dědictvím se každý dá raději ochytat na tom, co chutná teď a tady.

A co by se stalo, kdyby se k tomu přidala káva po probuzení v úterý ráno, s šuměním života, prázdným chatem v mobilu, profesionálním vztahu s coworkerem a kocovinou z uplynulého víkendu? Možná byste se usmívali, uznali vztah k zázračnému nápoji, který jste doposud brali jako obyčejnost. Možná je třeba se na svět dívat s tímto kafem v ruce a s vědomím, že každý typ kávy a každá generace mají svůj vlastní příběh. A ten příběh je daleko živější, než si většina z nás myslí.

Tvorba webových stránek: Webklient