Móda je královna chaosu, která nás neustále zaskakuje svými výstřelky. Ať už jsme v nějaké cool kavárně nebo na afterparty, kde hraje DJ s tak vyšponovaným egem, že by se mohl stát prezidentem, trend nás pronásleduje jako věrný pes. Málokdo si ale uvědomil, jak malá chyba v designu dokáže vyvolat bouři, která změní svět módy na několik měsíců dopředu. Pojďme se ponořit do světa barev, odporných kombinací a nevšedních móder, které vám pravděpodobně ještě nebyly představene.
Kdy se ze špatného stalo dobré
Před několika málo měsíci se na módní scéně začala šířit novinka, která na první pohled vypadala jako posměch křivdám stylistů. Vše začalo, když se jeden designér rozhodl vytvořit kolekci oblečení, která měla v sobě určité „prvky nostalgie” za špatným obdobím 90. let. Tak se dostaly na mola oversized trička, popruhy na kalhoty a další skvosty, před kterými bychom se možná za normálních okolností otočili s úšklebkem. Ale co se stalo? Mladí lidé začali tento styl adorovat, jako by se vrátili do doby, kdy se v kabelech nosily kazety a internet měl zběsilou rychlost nabíjení.
S postupem času se začaly ve velkých městech šířit zprávy o „novém“ trendu – co si vzít na sebe, abyste vypadali tak jako ti, kdo „to” znají. A právě ta míněná „chybička“ na tričku, která vypadala jako náhodně posunutý potisk, se stala nečekaným hitem. Lidé si najednou vzali na paškál i další prvky nešikovnosti, jako roztrhané džíny nebo až příliš barevné ponožky, což by dříve vyvolalo spíše posměch než obdiv.
Od základu k výšinám
Asi bychom měli zmínit, že odporné hadříky mohou mít také svoje kouzlo. A tak se v srdci moderních metropolí objevily skupiny lidí, kteří se oblékají stylem, který by jinak byl považován za fashion faux pas. Nejpřekvapivější je, že některé módní značky se rozhodly tuto anomálii využít ve svůj prospěch. Kombinace nevkusného hadříku se totiž ukázala jako skvělý marketingový tah. „Nošení tohoto kousku je jako tetování na těle, je to způsob, jak říct: ‚Jo, jsem jiný a tady jsem!'“ říká módní guru s jednorožcem na tričku, než na něm najde flek od kávy.
Kdo by si pomyslel, že jedna malá nešťastná situace v designérské dílně by mohla vést k opětovnému oživení stylu, který many považovali za zapomenutý? Takhle vznikají legendy – a města se začínají měnit doslova před očima. Zajímavostí zůstává, že trendy se často rodí v komunitních prostorech, kde se lidé sdružují a vyměňují si názory, takže i když se zdá, že dnešní vymoženost mění vkus, starý dobrý sunhard stále žije.
Kde je hranice mezi vkusem a hrůzou?
A jak se tedy diferenciovat mezi těmi, kdo jsou trendy, a těmi, kdo už přehnali vlastnost avantgardního stylu? Tady se to komplikuje. S každou novou módou přichází i vlna vyjádření, a ne vždy je jasné, jestli i my, obyvatelé městských džunglí, tak trochu nezapadáme do nějakého klišé. Překvapivě se také ukazuje, že módní trendy nejsou vždy o stylu samotném, ale o příbězích, které s sebou nesou.
Takže co se stalo s tou malou chybou v designu? No, stala se vzorem pro opakování. Móda se odmítá nudit, a pokud se jí podařilo vyvolat procházku do minulosti, pak se možná reminiscence stane dalším milníkem, který ovlivní naše výběry – ať už to bude k tomu, co nosíme na sobě, nebo k tomu, co si navrhneme na příští večírek. Kdo by si pomyslel, že chaos může být synonymem pro našlapaný streetstyle?